Polecane wydarzenia

A A A
drukujAktualności

Informacja dla Beneficjentów Działania 6.1 - Kategoria II: Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi

16-07-2009

W związku ze zbliżającym się terminem naboru wniosków o dofinansowanie projektów  w zakresie Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.1 Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, informujemy, że regulamin konkursu zostanie opracowany na podstawie Wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie zasad dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w ramach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w gospodarce odpadami z 28 kwietnia 2009 roku. W związku z powyższym Beneficjenci zamierzający złożyć wniosek, przed przystąpieniem do konkursu powinni zapoznać się ze wspomnianymi Wytycznymi. Jednocześnie prosimy o przesyłanie ewentualnych uwag i sugestii mogących ułatwić dostosowanie procedury naboru i oceny wniosków do zapisów ww. Wytycznych.

W oparciu o zapisy powyższych Wytycznych oraz Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WL (Uszczegółowienia Programu) wyodrębna się kilka rodzajów beneficjentów mogących ubiegać się o dofinansowanie z RPO WL:

1. Jednostki samorządu terytorialnego,
2. Zakłady budżetowe JST – utworzone na podstawie przepisów Ustawy o finansach publicznych przez radę gminy w drodze uchwały, posiadające obowiązek świadczenia usług publicznych nakładany poprzez zawarcie odpowiedniego postanowienia w jego statucie, które określa cel i przedmiot działalności zakładu budżetowego odpowiedni akt prawny powinien określać czas jego obowiązywania oraz zasięg terytorialny, zakres obowiązku świadczenia usługi publicznej, określenie poziomu opłat za każdy rodzaj usługi publicznej oraz obowiązki zakładu budżetowego wobec odbiorców usług publicznych świadczonych przez zakład oraz zasady korzystania z tych usług.
3. Spółki prawa handlowego,  w  których  większość udziałów  lub  akcji  posiadają  jednostki  samorządu terytorialnego lub ich związki:

            -  spółki komunalne – utworzone przez gminę w drodze uchwały podjętej przez radę gminy, bądź przystąpienia przez gminę do istniejącej spółki na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.) oraz zgodnie z przepisami Ustawy o gospodarce komunalnej. Spółka komunalna może być również utworzona przez więcej niż jedną gminę, wówczas każda z gmin będących udziałowcami w tej spółce jest dla niej gminą macierzystą. Obowiązek świadczenia usług publicznych na spółkę komunalną następuje w uchwale rady gminy o zawiązaniu spółki.

  • odpowiedni akt prawny powinien określać czas jego obowiązywania oraz zasięg terytorialny, zakres obowiązku świadczenia usługi publicznej, określenie poziomu opłat za każdy rodzaj usługi publicznej oraz obowiązki spółki wobec odbiorców usług publicznych świadczonych przez spółkę oraz zasady korzystania z tych usług.
  • Spółki komunalne, których kapitał zakładowy należy w całości do jednostki bądź jednostek samorządu terytorialnego posiadają charakter podmiotu wewnętrznego, który stanowi odrębną prawnie jednostkę podlegającą kontroli jst analogicznej do kontroli, jaką sprawują jst nad własnymi służbami, gdy jednocześnie jednostka ta wykonuje swoją działalność w zasadniczej części na rzecz organu sprawującego nad nią kontrolę.

4. Związki, porozumienia i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
5. Zakłady opieki zdrowotnej w zakresie robót budowlanych i modernizacji spalarni odpadów niebezpiecznych,
6. Jednostki  zaliczane do  sektora  finansów publicznych działające w sferze ochrony środowiska,
7. Podmioty  działające  w  oparciu  o  ustawę  z  dnia  19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r., Nr 19, poz. 100).

Przy składaniu wniosku o dofinansowanie wymagane będą następujące dokumenty:

  1. Formularz wniosku
  2. Studium wykonalności opracowane w oparciu o ww. Wytyczne oraz Wytyczne tematyczne do Studiów Wykonalności w zakresie ochrony ziemi,
  3. Dokumenty dotyczące oceny oddziaływania na środowisko,
  4. Kopię umowy partnerskiej (jeżeli dotyczy),
  5. Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o statusie podatnika VAT,

Dodatkowo, zgodnie z ww. Wytycznymi wnioskodawcy są zobowiązani do dostarczenia następujących dokumentów:

  1. jeżeli podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie jest gmina, która zamierza wykonywać usługi publiczne działając w formie zakładu budżetowego, do wniosku o dofinansowanie gmina powinna dołączyć m.in. statut zakładu budżetowego oraz odpowiedni akt prawa wewnętrznego określający zakres obowiązku świadczenia usługi publicznej;
  2. jeżeli podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie jest gmina, która zamierza wykonywać usługi publiczne za pośrednictwem swej spółki komunalnej albo spółka komunalna, która zamierza świadczyć usługi publiczne na rzecz gminy macierzystej, do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć m.in. dokumenty potwierdzające szczegółowe zasady świadczenia przez spółkę komunalną usług publicznych (tj. uchwałę o utworzeniu spółki, umowę spółki, regulamin oraz umowę wykonawczą) oraz model finansowy wykazujący, iż w wyniku otrzymania przez spółkę komunalną środków z danego programu operacyjnego dofinansowanie nie przekroczy dopuszczalnej kwoty rekompensaty. Natomiast jeżeli przekazanie spółce komunalnej aktywów ma nastąpić na podstawie innej czynności prawnej niż umowa wykonawcza, należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie tej czynności(czynność ta może być warunkowa). W przypadku, gdy spółka komunalna wybrana jest do świadczenia usług na terenie innej gminy niż gmina macierzysta stosuje się zasady przewidziane dla przedsiębiorcy zewnętrznego;
  3. jeżeli podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie jest jednostka samorządu terytorialnego, która zamierza powierzyć wykonywanie usług publicznych przedsiębiorcy zewnętrznemu, do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć m.in. zawartą z przedsiębiorcą zewnętrznym umowę o świadczenie usług publicznych. Umowa taka powinna zawierać m.in. zasady wyliczenia rekompensaty w razie uzyskania bezpośrednio przez przedsiębiorcę dofinansowania z programu operacyjnego oraz zasady przekazania składników majątkowych dofinansowanych z programu operacyjnego, jeśli dofinansowanie otrzymała jednostka samorządu terytorialnego.
  • w przypadku, gdy dokonano już we właściwym trybie wyboru operatora, a umowa o świadczenie usług publicznych nie została jeszcze zawarta, do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokument odzwierciedlający podstawowe założenia umowy zgodne ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
  • w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego nie dokonała jeszcze wyboru operatora we właściwym trybie, do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć harmonogram działań związanych z procedurą wyboru operatora oraz dokument odzwierciedlający podstawowe założenia planowanej umowy.
  • w przypadku, gdy podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie jest podmiot, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych przed ogłoszeniem Wytycznych nie spełniającą warunków określonych w Wytycznych, do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć umowę zmienioną w drodze aneksu, uwzględniającą m.in. reguły świadczenia usług publicznych.

Powyższe zapisy wynikają z Decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. (2005/842/WE), wprowadzającej „kryteria Altmark”, które oznaczają warunki ustanowione w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości WE, zgodnie z którym rekompensaty za usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym nie powinno się uznawać za pomoc państwa, jeżeli:

  1. działalność kwalifikuje się jako usługa  świadczona w ogólnym interesie gospodarczym, a jej zadania i zobowiązania są jasno określone;
  2. wyznaczniki rekompensaty kosztów usługi publicznej są obiektywne i przejrzyste oraz ustanawiane z wyprzedzeniem;
  3. rekompensata nie przekracza kosztów netto świadczenia usługi oraz rozsądnego zysku (tj. nie dochodzi do nadmiernej rekompensaty) oraz
  4. wysokość rekompensaty określana jest za pomocą procedury udzielania zamówień publicznych, a w przypadku gdy nie przeprowadzono przetargu, przedsiębiorstwo, któremu powierzono wykonywanie usług w ogólnym interesie gospodarczym, otrzymuje rekompensatę określoną na podstawie analizy kosztów, jakie poniosłoby typowe, dobrze zarządzane przedsiębiorstwo

Zasady podpisywania ww. dokumentacji konkursowej opisane są w Rozdziale 8 Wytycznych MRR pkt 84-86.

Należy zwrócić uwagę, iż wnioskodawcy będą zobowiązani do przedłożenia szczegółowej metodologii wyliczania:

  1. Rekompensaty, przez którą należy rozumieć wszelkie przysporzenia (np. dotacje, zwolnienia podatkowe, wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia otrzymywane na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych), które otrzymuje beneficjent wyłącznie z tytułu i w celu pokrycia kosztów związanych ze świadczeniem usług publicznych. Zasady wyliczania rekompensaty znajdują się w Rozdziale 10 Wytycznych; oraz
  2. Rozsądnego zysku – który uwzględnia wszystkie  lub  niektóre  przypadki  wzrostu  wydajności, osiągnięte  przez  dane  przedsiębiorstwa  w  ustalonym  ograniczonym  okresie,  bez  obniżania poziomu jakości usług powierzonych przedsiębiorstwu przez państwo członkowskie. Koszty, które należy  uwzględnić,  obejmują  całość  kosztów  poniesionych w  związku  z  funkcjonowaniem  usług świadczonych  w  ogólnym  interesie  gospodarczym.  Koszty są obliczane na  podstawie  ogólnie przyjętych zasadach księgowości w następujący sposób:
  • jeżeli  działalność  przedsiębiorstwa  ogranicza  się  do  świadczenia  usług w  ogólnym  interesie gospodarczym, można uwzględnić wszystkie jego koszty,
  • jeśli przedsiębiorstwo prowadzi działalność wykraczającą poza zakres usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, uwzględnione zostają wyłącznie koszty związane z usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym,
  • koszty poniesione na świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym mogą obejmować różne  rodzaje  kosztów  związanych  z  funkcjonowaniem  usług  świadczonych  w  ogólnym interesie  gospodarczym,  odpowiedni  wkład  do  kosztów  stałych  związanych  zarówno  z  usługami  świadczonymi  w  ogólnym  interesie  gospodarczym,  jak  i  z  inną  działalnością  oraz rozsądny zysk,
  • koszty wynikające z  inwestycji, w  szczególności  związane  z  infrastrukturą,  mogą  zostać uwzględnione, jeżeli są konieczne do funkcjonowania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.

Operatorzy, którym powierzono obowiązek świadczenia usług publicznych zarówno w sposób władczy (tj. zakład budżetowy oraz spółka komunalna), jak i w drodze umowy (przedsiębiorca zewnętrzny), stanowią przedsiębiorstwa publiczne lub przedsiębiorstwa świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu postanowień Dyrektywy 2006/111/WE oraz Ustawy o przejrzystości stosunków finansowych i w związku z uzyskaniem dotacji ze środków publicznych podlegają jej postanowieniom.

Jednocześnie zwracamy uwagę, że wysokość udziału środków UE z programów operacyjnych, należy obliczać w oparciu o metodykę luki finansowej zgodnie z Wytycznymi do przygotowania inwestycji w zakresie środowiska współfinansowanych przez Fundusz Spójności i Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w latach 2007-2013, którą należy przygotować w oparciu o postanowienia rozdziału 10 pkt 2 Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego  z  dnia  15  stycznia  2009  r.  w  zakresie  wybranych  zagadnień  związanych  z  przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód .

W związku ze zbliżającym się terminem naboru wniosków w ramach Kategorii II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego zwraca się z prośbą o przesyłanie uwag i sugestii, mogących ułatwić dostosowanie procedury naboru i oceny wniosków do zapisów ww. Wytycznych. Uwagi należy kierować na adresy poczty elektronycznej: magda.karasek@lubelskie.pl, magdalena.rynkun@lubelskie.pl lub bartlomiej.korszen@lubelskie.pl

Dokumenty są opublikowane na stronie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego:

  1. Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie zasad dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w ramach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w gospodarce odpadami
  2. Wytyczne do przygotowania inwestycji w zakresie środowiska współfinansowanych przez Fundusz Spójności i Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w latach 2007-2013
  3. Wytyczne w  zakresie  wybranych  zagadnień  związanych  z  przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód
Utworzony: 16-07-2009 10:04Remigiusz Małecki.
wróć do aktualności »
Twoja opinia
RPOWL na youtube