W związku z przyjęciem przez Komisję Europejską Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020) w dniu 12 lutego 2015 r. oraz licznymi pytaniami dotyczącymi przygotowywania dokumentów strategicznych, informujemy, że nie planujemy nakładać na potencjalnych beneficjentów programu obowiązku aktualizacji bądź opracowania strategii rozwoju gminy/powiatu oraz programu rozwoju gminy/powiatu w celu bezpośredniego powiązania tego dokumentu z systemem wyboru projektów składanych przez jednostki samorządu terytorialnego. W ramach procesu oceny projektów będzie weryfikowana jedynie ich zgodność z celami Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego.
Miasta subregionalne realizujące projekty zintegrowane, zwane Strategicznymi Inwestycjami Terytorialnymi, mają obowiązek opracowania „strategii rozwoju obszarów miejskich bądź innych strategii lub paktów terytorialnych" zgodnie z art. 36 Rozporządzenia Ogólnego nr 1303/2013. Podobny obowiązek dotyczyć będzie wszystkich beneficjentów realizujących projekty zintegrowane - warunkiem niezbędnym do otrzymania współfinansowania będzie opracowanie dokumentu strategicznego, z którego bezpośrednio wynikać będzie potrzeba wdrożenia zintegrowanego rodzaju interwencji.
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu tych dokumentów, a także systemu ich oceny zostaną przedstawione niebawem przez Urząd Marszałkowski.
Jednocześnie informujemy, że w zależności od priorytetu inwestycyjnego wymagane będzie opracowanie i wdrożenie innych dokumentów, tj.:
Posiadanie PGN będzie konieczne w przypadku ubiegania się o dofinansowanie w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 4e (PI 4e) Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu, w którym realizowane będą działania zmierzające do ograniczenia redukcji emisji gazów cieplarnianych, zwiększenia udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, podniesienia efektywności energetycznej, a także do poprawy jakości powietrza na obszarach, na których odnotowano przekroczenia jakości poziomów dopuszczalnych stężeń.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej to dokument strategiczny, który przedstawia wizję rozwoju gminy w zakresie gospodarki niskoemisyjnej. Jego kluczowym elementem jest wyznaczenie strategicznych i szczegółowych celów, realizujących określoną wizję gminy. Powinny być one:
|
Instrumentem wymaganym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego w ramach PI 4e będzie Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan).
SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych oraz w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach. Główną ideą SUMP jest dążenie do stworzenia zrównoważonego systemu transportu miejskiego, poprzez realizację takich celów jak m.in.:
|
W przypadku ubiegania się o środki finansowe w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 9b (PI 9b) Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na obszarach miejskich i wiejskich konieczne będzie posiadanie Lokalnego Planu Rewitalizacji (po wejściu w życie ustawy o rewitalizacji będą to Gminne Programy Rewitalizacji GPR).
LPR jest to strategia kompleksowej interwencji na obszarach zdegradowanych obejmująca zagadnienia dotyczące układu funkcjonalno-przestrzennego i sposobu zagospodarowania nieruchomości wchodzących w jego skład. LPR powinien zawierać:
|
Dodatkowo należy pamiętać, że warunkiem uzyskania wsparcia w ramach PI 9b będzie ujęcie projektu w LPR i jego realizacja na obszarze zdegradowanym, zidentyfikowanym na podstawie wybranego zestawu wskaźników odnoszących się do sytuacji społeczno-gospodarczej danej jednostki terytorialnej. W szczególności uwzględnione powinny być wskaźniki dotyczące ubóstwa, wykluczenia społecznego, stanu zdrowia i poziomu edukacji, np. lokalny wskaźnik rozwoju społecznego (Local Human Development Index). Interwencja w ramach priorytetu powiązana będzie z uwarunkowaniami terytorialnymi i specyficznymi problemami obszarów zdegradowanych, znajdującymi potwierdzenie w odpowiednich wskaźnikach.
Informacje o zakresie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej, Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, Lokalnych Planów Rewitalizacji, a także o systemie oceny tych dokumentów przekażemy w najbliższym czasie.
Portal finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013