Polecane wydarzenia

A A A
drukujSzkolenia i konferencje

Zapraszamy na rozpoczynające się szkolenia pt. „Ocena oddziaływania na środowisko w procesie inwestycyjnym dla beneficjentów funduszy unijnych"

02-12-201310-12-2013 / Szkolenie

Data ostatniej modyfikacji: 14-11-2013

Status naboru: Zrealizowane

Szkolenia odbędą się w Lublinie, w budynku Inkubatora Technologicznego w Lublinie przy ul. Dobrzańskiego 1, w godz. 9.00 – 15.00. Są dedykowane beneficjentom Regionalnego Programu Operacyjnego od III do VIII Osi Priorytetowej. Ich wykonawcą jest firma ROI Consulting z Warszawy.

Miejsce szkolenia:


Wyświetl większą mapę

 

Terminy szkoleń dla poszczególnych grup:

Szkolenie nr 1: 2-3 grudnia 2013 r.

Szkolenie nr 2: 2-3 grudnia 2013 r.

Szkolenie nr 3: 4-5 grudnia 2013 r.

Szkolenie nr 4: 4-5 grudnia 2013 r.

Szkolenie nr 5: 9-10 grudnia 2013 r.

 

Szczegółowy program szkolenia:

Dzień pierwszy:

Wykład (pytania zadawane na bieżąco).

900- 1015

Podstawy systemu OOŚ w Polsce: geneza powstania, oparcie w przepisach krajowych i wspólnotowych, podstawowe pojęcia i zagadnienia.

Strategiczna Ocena Oddziaływania na Środowisko (SOOŚ):

  • kryteria przeprowadzenia SOOŚ;
  • przebieg postępowania w sprawie SOOŚ;
  • prognoza oddziaływania na środowisko;
  • różnice między SOOŚ i OOŚ;
  • SOOŚ a projekty dofinansowane z UE.

1015- 1030 

Przerwa kawowa

1030- 1200

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięć (OOŚ):

  • określenie konieczności wszczęcia postępowania w sprawie OOS - klasyfikacja;
  • przedsięwzięcia do jednej z grup wymienionych w rozporządzeniu i dyrektywie OOŚ, sytuacje w których sama rozbudowa przebudowa lub montaż istniejącego bądź realizowanego przedsięwzięcia może być klasyfikowana;
  • katalog decyzji, przed którymi należy wszcząć postępowanie w sprawie OOS;
  • ogólne zasady procedury OOŚ jako przykładu postępowania administracyjnego;
  • udział stron w postępowaniu, zawiadomienia, obwieszczenia, udział organizacji społecznych.

Postępowanie dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (tzw. I grupa):

  • elementy postępowania (schematy);
  • raport o oddziaływaniu na środowisko;
  • udział stron postępowania a udział społeczeństwa oraz organizacji ekologicznych i społecznych. Rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa jako niestandardowe narzędzie zapewnienia udziału społecznego.

1200- 1230

Przerwa obiadowa

1230- 1330

Postępowanie dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (tzw. II grupa):

  • elementy postępowania (schematy);
  • karta informacyjna przedsięwzięcia (KIP).

Postanowienie screeningowe oraz decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach:

  • postanowienie screeningowe;
  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach po wykonaniu OOŚ (z raportem) - warunki nałożone w decyzji dotyczące całego okresu życia inwestycji, analiza porealizacyjna, obszary ograniczonego użytkowania;
  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach bez wykonania OOŚ (bez raportu).

1330- 1345

Przerwa kawowa

1345- 1500  

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach a wniosek o decyzje następcze: pozwolenie na budowę, pozwolenie wodnoprawne, zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych - zagadnienia problemowe:

  • jakie konsekwencje wynikają z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla organów prowadzących postępowanie następcze np. w sprawie pozwolenia na budowę;
  • jak należy czytać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach - omówienie na podstawie przykładowej decyzji, ze szczególnym naciskiem na określone warunki odnoszące się do okresu realizacji inwestycji (przykłady najczęściej pojawiających się warunków i w jaki sposób mogą być implementowane do projektu budowlanego);
  • w jakich sytuacjach przedsięwzięcia dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wymagają uzyskania pozwolenia na budowę;
  • konsekwencje sytuacji, gdy przedsięwzięcie z wniosku o pozwolenie na budowę różni się od tego dla którego została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach;
  • w jakiej sytuacji odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego nie wymaga przeprowadzenia nowego postępowania w sprawie OOŚ;
  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wydana na podstawie prawa ochrony środowiska oraz na podstawie już nie obowiązującego postanowienia kwalifikacyjnego, a wniosek o pozwolenie na budowę złożony w nowej rzeczywistości prawnej.

Dzień drugi

Wykład (pytania zadawane na bieżąco).

900- 1015

Ponowna ocena oddziaływania na środowisko:

  • przesłanki przeprowadzenia ponownej oceny;
  • przebieg postępowania (schematy);
  • powstające w toku postępowania  dokumenty;
  • udział społeczeństwa;
  • udział organizacji społecznych w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę (wyjątek!!!).

Ocena oddziaływania  na obszary Natura 2000:

  • system Natura 2000  - obszary siedliskowe, obszary ptasie, forma i sposób ochrony;
  • ocena oddziaływania na obszary Natura 2000 w przypadku przedsięwzięć klasyfikowanych do OOS;
  • ocena oddziaływania na obszary Natura 2000 w przypadku przedsięwzięć nie klasyfikowanych do OOS;
  • zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 jako załącznik do wniosku o dofinansowanie - czy zawsze wymagany.

1015- 1030

Przerwa kawowa

1030- 1200

Zmiany w procedurach OOŚ na przestrzeni ostatnich lat (łącznie z ostatnimi zmianami ustawy i rozporządzenia OOŚ), w kontekście właściwych dokumentów potwierdzających wykonanie OOŚ.

Katalog najczęściej popełnianych błędów w postępowaniach OOŚ:

  • niewłaściwie określony zakres przedsięwzięcia;
  • niewłaściwa klasyfikacja przedsięwzięcia (na podstawie rozporządzenia i dyrektywy OOŚ);
  • dzielenie przedsięwzięć w celu uniknięcia oceny;
  • niewłaściwy zakres KIP oraz raportu;
  • niewystarczające uzasadnienie postanowienie screeningowego oraz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
  • nie zachowany termin 21 dni na konsultacje społeczne;
  • niewłaściwe udokumentowanie możliwości udziału społeczeństwa oraz organizacji ekologicznych;
  • niespójny zakres przedsięwzięcia w wydanych decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzjach następczych (m.in. pozwoleniu na budowę).

Najistotniejsze „punkty kontrolne" w weryfikacji dokumentacji OOŚ i związanej z przeprowadzonym postępowaniem budowlanym oraz inne praktyczne wskazówki dot. oceny wniosków o dofinansowanie (w zakresie OOŚ).

Sposoby wzruszenia ostatecznych decyzji administracyjnych, oraz inne wskazówki dotyczące sposobu korekty przeprowadzonych postępowań w sprawie OOŚ.

1200- 1230

Przerwa obiadowa

1230- 1330

Warsztaty: Wypełnianie specjalnego załącznika do wniosku o dofinansowanie  określającego zakres przeprowadzonego postępowania OOŚ (zgodnie z wytycznymi MRR), w zależności od rodzaju przedsięwzięcia - praca  wspólna.

1330- 1345

Przerwa kawowa

1345- 1500  

Warsztaty: Na podstawie materiałów przygotowanych przez prowadzącego (wszelaka dokumentacja OOŚ) praca w grupach 3-4 osobowych, polegająca na analizie dostarczonego materiału w celu wykrycia błędów. Wspólne omówienie wyników.

Warsztaty: Na podstawie opisów przedsięwzięć przygotowanych przez prowadzącego identyfikacja i opis właściwego postępowania administracyjnego w zakresie ooś koniecznego do przeprowadzenia dla danego przedsięwzięcia. Praca w grupach 3-4 osobowych. Wspólne omówienie wyników.

Wszystkie osoby zakwalifikowane do udziału w szkoleniu zostały powiadomione listownie o jego terminie i miejscu.

Jednocześnie zachęcamy do wypełnienia ankiety badającej potrzeby szkoleniowe. Ankietę znajdą Państwo w zakładce Szkolenia
i konferencje
. Odpowiedzi na pytania pozwolą przygotować ofertę szkoleń najbardziej odpowiadającej potrzebom osób, zajmujących się realizacją projektów z RPO WL.


Osobą do kontaktu w sprawie szkoleń jest Małgorzata Stojek, tel. (81) 44 16 761, e-mail: malgorzata.stojek@lubelskie.pl.


"Twój pomysł, europejskie pieniądze"
Szkolenie jest finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013

Ostatnia modyfikacja przez — Paweł Florek.
wróć do szkoleń i konferencji »
Twoja opinia
RPOWL na youtube