Już w 2011 r. będziemy jeździć po nowoczesnych i bezpiecznych drogach. Za ponad 131 mln zł wybudowanych i zmodernizowanych zostanie 155 km dróg. Wczoraj władze regionu i powiatu lubelskiego podpisały umowę o dofinansowaniu inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- To jedyny taki projekt w Polsce - podkreślał marszałek województwa lubelskiego Krzysztof Grabczuk. Nie dziwi więc, że często określa się go jako „megaprojekt" drogowy. 16 powiatów z Lubelszczyzny postanowiło złożyć jeden, wspólny wniosek na modernizację dróg lokalnych w regionie. Przedsięwzięcie pn. "Poprawa spójności województwa lubelskiego poprzez budowę i przebudowe dróg powiatowych zwiększających dostępność komunikacyjną do dróg krajowych i wojewódzkich" zostało wpisane na listę kluczowych projektów Regionalnego Programu Operacyjnego (Oś Priorytetowa V Transport, Działanie 5.2 Lokaly układ transportowy), czyli inwestycji mających największy wpływ na rozwój województwa. - Ten przykład pokazuje, że zamiast dbać o partykularne interesy, samorządy wolą współpracować i chcą współdziałać - zaznaczył marszałek Grabczuk. Wspólny projekt ma jeszcze jedną zaletę. - Powiaty nie musiały ze sobą konkurować, składając indywidualne projekty. Wówczas na wszystkie mogłoby zabraknąć pieniędzy - dodał Sławomir Sosnowski, wicemarszałek województwa.
Paweł Pikula, starosta lubelski i jednocześnie lider projektu, przekonuje że otrzymane środki z RPO zostaną wydane efektywnie. - Do dofinansowania wybraliśmy drogi, które pilnie potrzebują remontu i unowocześnienia. Trakty powiatowe stanowią alternatywę dla dróg wojewódzkich i krajowych, a przez to są ważnym uzupełnieniem sieci dróg na Lubelszczyźnie. Ułatwiają dostęp do miejsc atrakcyjnych turystycznie i gospodarczo - przyznał P. Pikula. Koordynacja pracy wszystkich partnerów wymagała sporego wysiłku organizacyjnego i technicznego. Za podjęcie tak trudnego zadania dziękował staroście wicemarszałek Sosnowski.
Dzięki funduszom europejskim powstanie w regionie 3,5 km nowo wybudowanych dróg, a ponad 151 km zostanie zmodernizowanych. Łączna kwota projektu to ponad 186,5 mln zł, z czego 71%, czyli 131 mln zł będzie pochodzić z unijnej dotacji. Przewiduje się, że większość prac budowlanych zostanie wykonana jeszcze w tym roku, tak aby już w grudniu 2011 r. zakończyć i rozliczyć całość inwestycji.
Co z innymi powiatami?
- Pozostałe powiaty otrzymały dofinansowanie na remont i budowę dróg, w pierwszym konkursie dotyczącym lokalnego układu transportowego, ogłoszonym jeszcze w 2008 roku. Dlatego, aby dać szansę innym samorządom, solidarnie zrzekły się udziału w „megaprojekcie" - poinformował Bogdan Kawałko, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Regionalnego.
Na tę chwilę czekało 16 powiatów. Sławomir Sosnowski, wicemarszałek województwa lubelskiego, Krzysztof Grabczuk, marszałek województwa lubelskiego oraz Paweł Pikula, starosta lubelski (lider projektu) składają podpisy pod umową o dofinansowanie jednego z największych projektów drogowych na Lubelszczyźnie.
Portal finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013