Głównym celem realizacji projektu pt.: "Modernizacja linii kolejowej Nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów - Lublin Północny" jest przywrócenie ruchu pasażerskiego, który został zawieszony na tej linii w 2000 r. Dlatego niezbędne jest odtworzenie parametrów technicznych linii nr 30, aby umożliwić jazdę po niej z prędkością do 120 km/h (dla pociągów pasażerskich) i do 80 km/h (dla pociągów towarowych), a także poprawić bezpieczeństwo ruchu i jakość usług.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje między innymi:
a) modernizację i naprawę nawierzchni na odcinku od stacji Lubartów do posterunku odgałęźnego Lublin Północny,
b) dostosowanie przejazdów kolejowych do nowych parametrów na odcinku j.w. – 10szt.,
c) przebudowę peronów na odcinku od Lubartowa do Lublina Północnego – 4 szt.,
d) budowę nowych peronów – 4 szt. i wiat peronowych (7 szt.) z modernizacją oświetlenia elektrycznego w pięciu lokalizacjach,
e) budowę systemu telekomunikacyjnego związanego z prowadzeniem ruchu pociągów na odcinku jw.,
f) budowę blokady liniowej oraz niezbędnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku jw.
Modernizacja linii umożliwi także stworzenie warunków technicznych do uruchamiania pociągów o dopuszczalnym nacisku na oś pociągu konwencjonalnego. Wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na modernizowanej linii kolejowej Nr 30 z usunięciem lokalnych zagrożeń wpłynie pozytywnie na poprawę skomunikowania aglomeracji lubelskiej, poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenie udziału w przewozach pasażerskich transportu kolejowego, powszechnie uznawanego za rodzaj transportu o niskim, negatywnym oddziaływaniu na środowisko.
Realizacja projektu przyczyni się do aktywizacji zawodowej mieszkańców zamieszkujących w przyległych do linii ośrodków miejskich poprzez stworzenie możliwości szybkiego i sprawnego przemieszczania się, umożliwiając dojazd ludzi do pracy oraz dojazd do szkół i uczelni. Poza tym przyczyni się do zmniejszenia negatywnych skutków oddziaływania na środowisko oraz wpłynie na odciążenie drogi krajowej nr 19 i przejęcie części podróżnych korzystających z transportu samochodowego przez transport kolejowy.
Portal finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013